2012-07-27

ETTR:n varjopuolet

Kävin äskettäin kuvaamassa valaisevia yöpilviä. Valotin kuvat ns. oikealle eli tahallisesti ylivalotin säästäen kuitenkin huippuvalot leikkautumiselta. Tätä valotusmetodia kutsutaan ETTR:ksi (expose to the right), koska histogrammien kirkas pää on perinteisesti oikealla puolella. Koska signaalia (valoa, fotoneita) on kuvassa enemmän ja kameran kohinan voi lyhyillä valotusajoilla ajatella pysyvän vakiona, tarkoittaa ETTR käytännössä parempaa signaali/kohina-suhdetta. Kuvat ovat puhtoisempia, sävyliu'ut sileämpiä. Teknisistä syistä johtuen ETTR toimii parhaiten raakakuville.

Alla kuitenkin esimerkkikuvapari ongelmasta, jonka havaitsin. Ongelma ei ole iso ja se koskee käytännössä vain 8-bittisinä 8-bittisellä näytöllä esitettäviä kuvia. Halvimmat TN-näytöt ovat kuusibittisiä ja ne ditheröivät kaiken minkä näyttävät.

ETTR banding, ETTR:n mukaan valotettu kuva

Kuvaparin ylempi puolisko on oikealle valotettu otos, jonka valotusta on jälkikäteen ohjelmallisesti laskettu kolmen aukon verran. Varmaan heti voi huomata kuinka taivas on täynnä ikävää posterisaatiota, väriliukujen pienimmät mahdolliset komponentit erottuvat kuvassa erillisinä. Kahdeksanbittisessä kuvassa ei siis voi esittää tarkempia väriliukuja.

Väriliukujen posterisoituminen johtuu paradoksaalisesti liian hyvästä signaali/kohinasuhteesta! Alla vielä alivalotettu vertailukuva (valotukseen ei ole koskettu jälkikäteen), jossa kameran kohina peittää alleen väriliukujen porrastumisen. Kaikki samat sävyt ovat siellä edelleen, mutta niiden reunat vain ovat niin repaleiset kohinasta johtuen joten ihmisen näköaisti ei niihin kiinnitä huomiota samalla tavalla kuin ylemmässä kuvassa.

ETTR banding, alivalotettu kuva

Miten tästä pääsee eroon? Helpoin tapa on lisätä kuvaan kohinaa, voi myös yrittää venyttää histogrammia kattamaan koko sävyalan (esimerkkikuvien histogrammi on kovasti vasemmalle painautunut). Siinäpä ne käytännölliset vaihtoehdot ennenkuin 10-bittiset kuvaformaatit ja näytöt saavat laajempaa suosiota.

2012-07-09

Terveisiä Marsista

Ohessa NASAn 817 kuvasta koostama koostama pallopanoraamanäkymä Marsista. Kuva on otettu vuodesta 2004 punaista planeettaa taivaltaneen Opportunity-kulkijan Pancam-kameralla viime vuoden joulukuun ja viime toukokuun välillä. Yhden megapikselin kuvia ottava Pancam näkyy oikealla olevassa kuvassa tuossa tolpan päässä.

Kuvan värit eivät vastaa ihmissilmän näkemystä, koska kaikki tuo hiekka olisi oikeasti oranssia. Kameran värisuotimet on optimoitu sävyerotteluun, jotta mahdolliset mielenkiintoiset kohteet erottuisivat paremmin liki monokromaattisesta maastosta. Kuvassa näkyvän sauman kohdalla on paikallinen etelä.

Kulkijan päälle on kertynyt melkoisesti pölyä, mikä käyneekin tuon laitoksen tuhoksi lopulta kun aurinkopaneeleihin ei enää tule tarpeeksi valoa sähkön tuotantoa varten.

Kuvassa näkyvän metallitolpan yläpuolella on Endeavour-kraatteri, jossa kulkija käväisi vuonna 2011.

Muita luotaimen kuvaamia panoraamakuvia voi käydä katselemassa täältä.

(Image credit: NASA/JPL-Caltech/Cornell/Arizona State Univ.)

2012-07-01

Tokina 11-16mm f2.8 ja Samyang 14mm f2.8 vertailussa

Tokinan 11-16 -millinen minulla on ollut syksystä 2010 lähtien; revontulien, yöllisten pallopanoraamojen ja tähtitaivaan kuvaamiseen sen vaihdoin saman valmistajan 12-24mm:n f4-valovoimaisesta zoomista. Hiljattain hommasin myös Samyangin valmistaman 14-millisen käsitarkenteisen laajiksen, koska (ja nyt kuulostan pahalta pikselinnysvääjältä) Tokinan kuvanlaatu kuvan reunoissa ja nurkissa jättää toivomisen varaa, varsinkin täydellä aukolla.

Kuvat ja speksit

Kuvassa kuitenkin pariskunta, kuljetusasennossa ovat melkolailla samankokoisia, mutta kameraan kiinnitettynä Tokina on paljon isompi tuon leveän vastavalosuojan takia. Samyang maksaa noin 300€ riippuen mille kiinnitykselle objektiivin ostaa (Nikon-yhteensopiva AE-versio on kallein), Tokina vastaavasti noin 500€.

Tokina 11-16mm f2.8 & Samyang AE 14mm f2.8 IF ED UMC
(Tokina 11-16mm f/2.8 (IF) DX ja Samyang AE 14mm f/2.8 ED AS IF UMC, lyhenne AE Samyangissa tarkoittaa luultavasti Auto Exposurea eli siinä on mukana piiri joka ilmoittaa kameralle käytetyn aukon valonmittausta varten. AE-versio on saatavilla vain Nikon-kiinnityksellä.)

Tokinaan saa ohutreunaiset suotimet kiinni 77mm:n kierteeseen ja paksummat toimivat 82-millisellä adapterilla. Samyangiin ei saa filsuja kiinni edes kierteillä tai adaptereilla (jos tätä hirviötä ei oteta lukuun). Samyangin vastavalosuoja on kiinteästi objektiivin rungossa, etutulppa tulee pienillä klipsuilla kiinni vastavalosuojan etummaisiin kohtiin.

Kädessä molemmat tuntuvat tukevilta pötköiltä, natisevia muoviosia ei ole. Samyangin leveä tarkennusrengas on oikein mukava tuntumaltaan, Tokinan rinkulasta ei vastaavaa voi sanoa, vaikka on se paljon parempi mitä eräässä aikoinaan omistamassani muovitsoomissa. Tosin Tokina luottaa automaattitarkennukseen, kun Samyang on täysin manuaalipeli.

Samyangin tarkennus oli kalibroitu vähän huonosti, kääntämällä tarkennusrinkulaa äärettömään ollaankin jo äärettömän yli. Oikea äärettömän kohta oli rinkulassa noin kahden metrin merkin paikkeilla. Toinen ihmellisyys liittyy siihen että tarkennuskohta riippuu siitä kummasta suunnasta tarkennusrengasta pyörittää, äärettömyydestä takaisin päin tullessa objektiivi tarkentaa kauemmaksi. Ero ei ole suuri, mutta kuvaa kameran ruudulla suurentamalla näkyvä. Nettijuttujen perusteella tämä on ominaisuus Samyangissa eikä varsinainen vika.

Tokinassa tarkennuksen vaihto käsi- ja automaattitarkennuksen välillä vaihtuu vetämällä tarkennusrengasta lähemmäksi kameraa. Jos tarkennus on äärettömyyden tienoilla, tarkennusrengas voi jäädä jumiin vaihdon jälkeen, tai siis tarkennusetäisyyttä ei voi vaihtaa. Uudelleen automaattitarkennukselle remppaaminen kuitenkin vapauttaa jumin.

Kuvan kontrasti ja terävyys

Alla rajaukset kuvan keskeltä, samoilla polttoväleillä ja aukoilla. Tarkennus on molemmissa kohdillaan koska toisaalla kuvassa on näkyvillä ikävää moiréa. Kuvat on korjattu väriaberraation ja vinjetoinnin suhteen, vertailun helpottamiseksi. Varsinkin värivirheen korjaaminen parantaa Tokinan näennäistä kuvanlaatua erityisesti kuvan laitamilla.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...