2012-04-12

Maaningan Viannankosken virtuaalikierros

Tässäpä pari päivää sitten kuvattuja pallopanoraamoja Maaningan Viannankoskelta. Viannankoski on suosittu urheilukalastuspaikka ja nähtävyys, veden virtaama tässä kevään mittaan kasvaa ollen huipussaan noin kuukauden päästä jolloin kuvissa näkyvä kivinen kielekekin on kokonaan vetten alla. Mukana on myös kaksi ison resoluution osittaispallopanoraamaa: toinen kosken itäpuolelta ja toinen eteläpuolelta, ne ovat tuossa vaakasuuntaisessa panoraamalistauksessa kaksi viimeistä.

Navigointi panoraamojen välillä tapahtuu klikkaamalla panoraaman kuvaketta tuosta harmaapohjaisesta palkista. Ruksi piilottaa palkin ja alaoikealla olevan nappirivin napeista vasemmalta lukien toisesta (kompassiruusun kuva) saa panoraamanvalintaikkunan takaisin. Oikeanpuolimmaisesta napista pääsee koko ruudun tilaan ja pois.

6 kommenttia:

  1. Komeita ovat. Tuo navigointi on hieman epäintuitiivinen ehkä, en olisi keksinyt, että tuosta toisesta napista saa valikon takaisin. Mahtavasti noissa on dynamiikkaa ilman, että näyttävät ollenkaan HDR:ltä, siis siinä huonossa karkki-mielessä. Vaikka varmaan olet taas valotusta kovasti haarukoinut useammalla otoksella? Miten hoidat esim puiden oksien heilumisen aihettamat haamukuvat enfusessa? Vai kuvaatko vain tyynellä säällä? Jossain aiemmassa postauksessa puhuit valkotasapainon haarukoinnista, tai siis siitä kuinka eri valotuksille annat eri valkotasapainon ja saturaation. Onko näissä moista tehty? Ja miten sen käytännössä teet, et kai manuaalisesti joka kuvan valkotasapainoa säädä vaan jotenkin automaatiolla? Teetkö perinteistä kuvankäsittelysäätöä (levels etc.) ennen RAW-konversiota, ennen vai jälkeen Enfusen, vaiko vasta valmiiseen equirectangular kuvaan?

    VastaaPoista
  2. Pitänee lisätä mukaan vielä hotspotteja mistä pääsee suoraan panoraamasta toiseen, niissä vain on melkoisesti työtä kun käsin koodaa. Neljää panoraamaa lukuunottamatta kaikkien kuvien valotusta on haarukoitu, yleensä viiden aukon verran - joskus vähemmän, joskus enemmän. Esimerkiksi avauspanoraama on viiden valotuksen tulosta, kun sitä seuraava korkeammalta kuvattu on vain yhden valotuksen tulos. Isoa eroa noiden ulkoasussa ei ole, huippuvalot ovat kärtsänneet vähän aikaisemmin tuossa haarukoimatta kuvatussa ja varjot ovat vähän tukkoisemmat haarukoimattomassa kuvassa.

    Valkotasapainohaarukointia harrastin tuon kuudennen panoraaman osalta (kalapaikka sillan vieressä), silloin Aurinko paistoi jo niin matalalta että sävyero auringonporottaman maaston ja varjojen välillä oli melkoinen. Puolipilvisellä säällä valkotasapainohaarukointiin ei muuten tuntunut aihetta olevan, eikä edes Auringon porottaessa suoraan kirkkaalta taivaalta mikä saattoi johtua tavallista puhtaammasta ilmakehästä. Pitänee pistää jotkin numerot panoraamojen esikatselukuviin niin navigointi vähän helpottuisi. Valkotasapainosäädöt teen eräajona Raw Therapeessa jossa pyrin kuvat saamaan muutenkin sellaisiksi että niihin ei tarvitsisi koskea ennenkuin valmiina (pallo)panoraamoina.

    Tällä kertaa ei kovin tuulista ollut joten puiden oksista ei tarvinnut ihmeemmin huolehtia. Vähän ylimääräistä säätöä aiheuttivat kosken kuohut jotka ovat tietysti jatkuvassa muutosliikkeessä. Onneksi Hugin osaa ulostaa myös kokonaiset pallopanoraamatasot joisat on helppo maskata mukaan haluttu osio Enfusen läpi ajettuun kuvaan. Yritän kuitenkin välttää tuulisia päiviä Enfuse-hommissa, lupauksista huolimatta Huginissa ei vieläkään ole toimivaa haamujen poistoa Enfuselle.

    VastaaPoista
  3. Morjens toinen Janne ja kiitoksia vastauksesta. Täytyy sanoa, että hotspotit eivät ainakaan minun mieleeni ole. Haluan normaalikuvat ja panoraamat "puhtaina" eli ei mitään ylimääräistä kuvassa. Siinä pääasiallinen syy sille, miksi en 360citiesistäkään pidä, ne valkoiset nuolet jokapuolella ovat minusta erittäin häiritseviä. Tuo sinun nykyinen navigointitapasi on erittäin hyvä, kunhan sen ymmärtää. Kenties tarvitaan vain jonkinlainen selvä symboli siihen nappiin, josta thumbnailit saa takaisin, niin paljon muuta parannettavaa ei jääkään.
    Yllättävän vähän eroa tosiaan haarukoitujen ja haarukoimattomien kuvien välillä. Pistää miettimään, että jaksaako sitä haarukoida ollenkaan, jos on hyvän dynamiikan omaava kamera käytössä.
    Pari kysymystä vielä olisi, kun tässä itse yritän pallopanoraamojani saada toteutettua helposti ja laadukkaasti. Vaikka still-kuva puolelle olen enemmänkin sijoittanut, niin melko nollabudjetilla vain panoraamahommia teen. Sentään Lightroom on tullut hankittua, sekä PTGui softan lisenssi, mutta esim. panopää on tuota luokkaa: http://twitpic.com/8ep77n. Noh, 17-40mm linssin sijaan panoraamoja varten sentään pian toivon mukaan saan ostettua 8mm kalansilmän vaikkapa Samyangilta. Niin, siis kysymyksiä:
    - Lightroomilla kun RAW-konversion teen, niin siinä menee aikalailla käsityöksi ainakin kuvien valinnan kohdalta tuo erilainen valkotasapaino. Etenkin kun kuvia on luokkaa 30-60 ihan ilman haarukointiakin tuolla minun linssilläni, niin siinä rupeaa olemaan aika työläs tuo valkotasapainon säätö per haarukointi. Onko tämä jotenkin helpompaa Raw Therapeellä, onko sinulla vain vähemmän originaalikuvia, vai olisiko Lightroomille joku hyvä kikka jolla helposti valita vain esim joka kolmas kuva (siis sama valotus) konversioparemetrien synkkausta varten?
    - Minun käsitykseni mukaan ennen RAW-konversiota ja panoraaman kasausta kaikkien kuvankäsittelytoimenpiteiden pitäisi olla juuri täsmälleem samat kaikille kuville, että ei aiheutuisi turhia epäjatkuvuuskohtia esim valotuksen suhteen. Kuinka siis onnistut säätämään kuvat ennen konversiota, jos ja kun et voi oikein etukäteen tietää millaisen käsittelyn Enfuse niille tekee? Siis jos vaikka nostat varjoja kovasti ennen konversiota, niin eikös Enfuse sitten tulkitse nuo kohdat vaaleammiksi kuin ne alkuperäisen valotuksen mukaan olivat.
    - Jostakin postauksestasi aiemmin ymmärsin, että workflowsi olisi: RAW-konversio -> Enfuse -> Hugin -> GIMP, onko tämä oikein? Kuitenkin sanot, että "Hugin osaa ulostaa myös kokonaiset pallopanoraamatasot joisat on helppo maskata mukaan haluttu osio Enfusen läpi ajettuun kuvaan". Jos ymmärrykseni mukainen workflow on oikein, niin sillonhan ei niitä "ei-Enfusattuja" ruutuja missään vaiheessa väännettä sopiviksi panoraamatasoiksi, vaan ne pysyvät normikuvina, ilman mitään geometriamäppäyksiä. Ja näin ollen niitä ei silloin tietenkään voi panoraamamäpätyn kuvan päälle maskata. Onko siis niin, että workflowsi onkin: RAW-konversio -> Hugin -> Enfuse -> GIMP? Eli että tekisit "enfuusausksen" vasta valmiille equirectangular-pallopanoraamatasoille? Silloinhan ennen Enfusea ja sen jälkeen olevat versiot olisivat molemmat pallopanoraamaprojisoidut, joten maskaus onnistuisi.

    VastaaPoista
  4. - Ilmeisesti Hugin ymmärtää yhteistoiminnan Enfusen kanssa paremmin kuin PTGui? Kun kerran olen PTGuin ostanut, haluaisin sitä käyttääkin, mutta onko niin, että Hugin vain on parempi ymmärtämään yhteistoimintaa Enfusen kanssa? PTGuissahan on itsessään jonkinlainen tuki HDR-kuville, mutta ei se tunnu Enfuselle pärjäävän helppoudessaan eikä laadussaankaan.
    Tulipahan kysymyksiä, anteeksi se. Mutta ajatuksenani vain on se, että jos ja kun joku on pyörän (tai siis loistavan tavan tehdä pallopanoraamoja) jo keksinyt ja huippuunsa hionut, niin parempihan se siitä olisi oppia ottaa kuin itse kaikissa kohdissa päätään puuhun takoa.

    P.S. Osaatko lonkalta heittää syytä, miksi tuo SaladoPlayerilla tehty esitys toimii mainiosti Internet Explorerilla, mutta ei näytä lataavan mitään Chromella taikka Firefoxilla: http://dl.dropbox.com/u/1166029/Panoramas/index.html

    VastaaPoista
  5. Joo 360citiesin hotspotit on kyllä aika isoja, pistänkin ne heti piiloon kun panoraaman sieltä avaan (hide controls -nappi yläreunassa). Tuo DIY-panoraamapää vaikuttaa samanlaiselta härdelliltä mitä itsekin käytin aika pitkään, olikohan siinä kaksi naulauslevyä ja koko komeus tuli kiinni suoraan jalustan kamerakierteeseen.

    Lightroomissa pystynee seulomaan kuvia esim. valotusajan tai käytetyn valotuksenkompensoinnin mukaan. Tällöin voi valita vaikka kaikki 1/15s valotetut kuvat joille sitten annetaan vähän lämpimäpi valkotasapaino kuin vaikka 1/30s valotetuille kuville. Näin ainakin homman saa toimimaan Raw Therapeessa. Tietysti tämä vaatii panoraaman kuvauksen ajaksi lukitun valotuksen eli joko AE-L:n tai manuaalitilan käyttöä. Kalansilmän kanssa kuvatessa kuvia tietysti kertyy vähemmän (viisi kuvaa vs kolmisenkymmentä kuvaa 17mm:n polttovälillä), mikä säästää aikaa aika paljonkin.

    Oikeastaan Enfuse ei tuota suurempia ongelmia vaikka kuvat ajaisikin ensin sen läpi ennen panoraaman kasausta koska Enfuse ei juurikaan välitä kuvan geometriasta tai rakenteesta. Testasin tätä joskus kääntämällä yhtä pallopanoraamaa 90 astetta alaspäin jolloin kuvan keskusta kääntyi kuvan alareunalle ja yläreuna tuli panoraaman keskelle. Käänsin panoraaman takaisin oikein päin ajettuani pallopanoraamapinon Enfusen läpi ja ainoat erot olivat pallopanoraamojen nadiirissa ja zeniitissä (ns. zenith vortex eli zeniittipyörre). Ja jos joitain eroja syntyy niin yleensä Enblend taikoo ne näkymättömiin. Kannattaa tosin muokata softan käyttöä vähän jos Enfusea käyttää, esimerkiksi kameran toistokäyrän optimointi Huginissa tuottaa melko outoja arvoja jos on Enfusea käyttänyt ennen panoraamankasausta joten se kannattaa jättää tekemättä. Vinjetoinnin ja valotuksenkorjailu toki toimii muuten normaalisti.

    Enfusen paikka vaihtelee työnkulussa, yleensä se kuitenkin on ennen panoraamankasausta, toki joissain tilanteissa on parempi ajaa Enfuse vasta kasauksen jälkeen. Esimerkiksi kosken kuohujen fiksailu oli helpompaa tehdä pallopanoraamatasoista kuin korjata kuohut jokaiseen kalansilmäkuvaan erikseen.

    Huginilla ja Enblend/Enfusella on joitain yhteisiä kehittäjiä, joten nuo integroituvat toisiinsa oikein mukavasti. Itse asiassa koko Stitcher-välilehti on rakennettu Enblendin ja Enfusen varaan asetuksiltaan vaikka nuo softat voi korvata muilla vastaavilla (PtStitcherNG, Multiblend, Smartblend, Tufuse, jne).

    IE käyttää object-tagia kun Chrome ja Fx käyttää embed-tagia noiden Fläshien ja muiden upotukseen. Lisäksi sivusta puuttuvat head ja html -tagit. Katso vaiikka tämän sivun lähdekoodista miten tuo ylläoleva on upotettu. Itse asiassa panoraamojen DIY-hostaamisraapustuksessani on tuo upotus väärin, pitänee korjata.

    VastaaPoista
  6. Muuten, jos haluaa oikein superhelposti näyttää panoraaman niin Flasheille voi antaa parametreja suoraan arlissa, esim. linkistä http://dl.dropbox.com/u/4181066/SaladoPlayer-1.2.9.swf?xml=http://dl.dropbox.com/u/4181066/Viannankoski/Viannankoski_Maaninka.xml pääsee suoraan katsomaan tuon virtuaalikierroksen. Vaihdoin muuten tuon navigoinnin näyttävän ja piilottavan napin vähän kuvaavampaan.

    VastaaPoista