2011-04-30

2011-04-28

Bokehpanoraamoja

Ultralaajakulmainen kuvakulma ja hiuksenohut syväterävyysalue eivät yleensä viihdy samassa kuvassa, mutta halutessaan voi kuvata jollain suuriaukkoisella objektiivilla kymmeniä kuvia ja kasata ne panoraamaksi, objektiivin sisääntulopupillin sijainnin tietäminen on tällöin tärkeää, koska lähin kohde saattaa olla yllättävän lähellä jos oikein kapoista syväterävyysaluetta himoaa (mitä lähemmäksi tarkentaa niin sitä ohuempi syväterävyysalue).



Tämä on ensimmäinen yritykseni aiheen saralla, sisääntulopupillin paikan olin arponut ja ilmeisen lähelle oikeaa olin jopa osunutkin, koska suurempia parallaksivirheitä ei kuvassa näy. Tarkennus on varoituskolmiossa, objektiivina 50-millimetrin halpis-Nikkor täydellä 1,8:n aukollaan. Innostuin kuvaamaan aika leveäksi kuvan jolloin piti käyttää Huginin general Panini -projektiota, normaali perspektiiviprojektio venytti kuva-alueen reunoja liikaa ja sylinteriprojektioilla etualan putket vääntyivät kaaren muotoisiksi.



Tässä on sitten seuraavalta illalta kuva, sisääntulopupillin paikan mittailin kohdilleen ja speksit on muutenkin samat kuin edellisessä kuvassa, mutta projektiona on perspektiiviprojektio, koska kuva-ala jäi pienemmäksi. Kokeilin kasata panoraaman myös Microsoftin ICE:llä, mutta se jätti ikäviä virheitä kuvaan joiden korjaamiseen ei ole ICE:ssä mitään työkaluja niin kasasin kuvan sitten Huginilla. Tarkennus on jossain kohtaa valkoista ristiä, syväterävyysaluetta on noin parin sentin verran ja matkaa tarkennuskohtaan oli noin metrin verran. Samanlaisen kuvan syväterävyyden ja kuva-alan suhteen tuottaisi kuvitteellinen 20 millin f0,7 -objektiivi keskikoon kamerassa.

2011-04-26

Enfuse ja panoraamat

Usein jää kuviin joko pahoin alivalottuneita (mustia) tai ylivalottuneita (valkoisia) alueita vaikka miten varovasti olisi säätänyt valotuksen kohdalleen. Tämä siksi että kameroiden dynamiikka on rajallinen ts. kuvassa ei voi samaan aikaan olla rajattoman kirkkaita ja tummia alueita hyvin valottuneina. Digimaailmassa ratkaisuna on perinteisesti käytetty HDR-kuvausta, mutta se on kovin aikaa vievää 32-bittisine tiedostoineen ja tonemappauksineen. Itse suosin Enfusea, sille voi syöttää läjän kuvia joista se sitten valikoi fiksusti vain parhaiten valottuneet osat lopputulokseen, esimerkki:



Ylärivissä näkyvät Huginin kasaamat valotustasot kirkkaimmasta pimeimpään. Kuvat oli valotushaarukoitu yhden aukon välein eli yhteensä viitisen aukkoa tuli lisädynamiikkaa. Alhaalla vasemmalla näkyy pallopanoraama suoraan Enfusesta oletusasetuksilla, ja sen vieressä oikealla on sama panoraama kontrastin ja saturaation säädön (lisäyksen) jälkeen.

2011-04-22

Päivän vinkki eli kameran asentosensori ja sinä: kuinka onnistua kalustosta huolimatta

Kameran asentosensorin automaattisesti kääntämiin kuviin ei kannata luottaa jos kuvaa suoraan ylös- tai alaspäin eli zeniittiä tai nadiiria. Olen tässä nyt tunnin verran ihmetellyt miksi erään pallopanoraaman yläosa ei ota onnistuakseen kunnolla vaikka kuvien parallaksittomuus ja kaikkien kuvien väliset kohdistuspisteet on tarkastettu ja käyty läpi moneen kertaan. Syynä on se että objektiivin optinen keskikohta ei yleensä ole sama kuin kennon keskikohta, ts. lasitavara on hieman sivussa ja/tai vinossa objektiivin sisällä. Heitto ei yleensä ole suuren suuri; muutamia kymmeniä, ehkä satoja pikseleitä, mutta se voi aiheuttaa harmaita hiuksia jos esim. yksi kuvista on sellainen että oikea optinen keskikohta onkin muualla kuin muissa kuvissa. Samasta syystä ei pitäisi käyttää optista kuvanvakainta, koska sekin siirtää objektiivin optista keskikohtaa sivuille tuntemattoman määrän verran.



Yllä olevassa kuvaparissa vasemmanpuoleinen kuva on kameran asentosensorin näkemys tilanteesta ja oikealla on oikeinpäin oleva kuva, vastaisuudessa yritän muistaa että pystykuvan alaosan on aina oltava samassa suunnassa kuin kameran kahva ja laukaisin olivat.

Miten tilanteen voi välttää tulevaisuudessa?

1) Älä anna kameran kääntää kuvia haluamaansa suuntaan eli asetosensori pois päältä kameran asetuksista.
2) Älä kuvaa suoraan ylös- tai alaspäin, joskus tämä saattaa tosin tarkoittaa lisäkuvia.
3) Optimoi Huginissa kuvan keskipisteen sijainti erikseen nadiiri ja zeniittikuville, lisää PToptimizerin käynnistyksiä ja poltettua suoritinaikaa.

2011-04-20

2011-04-17

Keväistä meininkiä

Kevät on rumaa aikaa, kaikki jätteet ja jätökset paljastuvat hankien pikkuhiljaa kutistuessa harmaiksi hiekkaläjiksi.

Alla oleva interaktiivinen pallopanoraama on Siilinjärven suurimman koulun eli Salmin ala-asteen pihasta kuvattu. Taustalla näkyy Saharan hiekkainen urheilukenttä, jota hiljakseen enimmistä lumista aurataan vapaaksi. Ennen noita metalliportaita tuossa oli jyrkkä - ja talvisin liukas - mäki jota tuli itsekin laskettua pulkalla ja ilman. Huhu kertoo että alhaalla olleeseen piikkilanka-aitaan joku repi naamansa ja aita poistettiin sen jälkeen. Virallinen polku alas kulki tuolla 50 metriä sivummassa mutta ei sitä oikeastaan kukaan käyttänyt.


Springtime in Siilinjärvi in Finland

2011-04-16

Hugin/Enblend tekee mustia reikiä panoraamaan?

Tuli pitkästä aikaa ilmeinen bugi vastaan Enblendissä, jos panoraaman osakuvien välillä ei ole tarpeeksi limittyviä pikseleitä ts. kuvat eivät mene tarpeeksi päällekkäin niin panoraamaan voi joissakin tilanteissa syntyä mustia aukkoja. Avainasemassa näyttää olevan Enblendin komentoriviparametri --no-optimize, jota käytän valotuksen osalta haarukoitujen pallopanoraamien kanssa: teen jokaisesta valotustasosta (-1 aukko, +/-0 aukkoa, +1 aukko ja niin edelleen) oman panoraamansa ja syötän ne sitten Enfuselle ja jatkokäsittelen siitä.

Ao. kuvassa on mustalla ympyröity alue, jossa kuvat Enblendin mielestä limittyvät liian vähän:

(Kuva on kuvakaappaus Huginin vanhan esikatselun difference-moodista, siksi oudot värit.)

--no-optimize -komento käytössä:


...ja ilman --no-optimizea:


Miksi --no-optimize? Koskapa Enblend optimoi jokaisen osavalotuspallopanoraaman saumat erikseen niin kuvien väliset saumat eriävät kuvasta toiseen, tämä voi johtaa Enfusessa ikävännäköisiin haamukuviin.

Päivitys @ 04-06-2011: Käyttämällä komentoriviparametriä --fine-mask yhdessä --no-optimizen kanssa kaikki toimii kuten pitääkin, ks. bugiraportti ja sen kommentit. Ainoa haittapuoli --fine-maskilla on että sen kanssa Enblend vähän hidastuu.

2011-04-12

Microsoft Research Image Composite Editor 1.4.3

Microsoftin tutkimusosasto kehittää Image Composite Editoria (ICE), se on yksinkertainen (ja täten helppokäyttöinen) panoraamankasausohjelmisto. Sen voi ladata ilmaiseksi Microsoftin sivuilta.

Versio 1.4.3 julkaistiin hiljattain ja päätin kokeilla sitä koska luvattiin kuvien sulautuvan paljon paremmin toisiinsa verrattuna edelliseen versioon mikä kaipasi kyllä kipeästi parantamista. Muita päivityksiä ovat vinjetoinnin poisto kuvista, muistinhallinnan parannukset ja panoraamojen kasaaminen suoraan tuetuista videotiedostoista (mm. .avi, .mp4 ja siitä johdetut formaatit, .wmv ja siitä johdetut formaatit). WIC-kodekkien kanssa myös raakakuvat (raw) tunnistuvat ohjelmalle ja halutessaan voi ulostaa PSD-tiedostoja tasoineen. Aikaisemmista testisessioista muistan ohjelman olevan hyvin nopea toimissaan eikä tämä versio toivottavasti tuo siihen muutosta.

Tämänkertaisessa testissä huomattua:
* Kalansilmäkuvat eivät toimi vieläkään oikein
* Verrattuna 1.3.5 -versioon kuvien blendaus keskenään on todellakin parantunut, ks. esimerkki alla:



* PSD-tiedostojen tasot eivät näkyneet ainakaan GIMPillä, tuloksena oli pelkkä komposiittikuva. Todennäköisesti GIMPin vika.
* Nopea, 10 000 x 3 000 pikselin kokoinen panoraama kymmnenen megapikselin tiffeistä kasattiin suurin piirtein sekunneissa ilman suurempia virheitä
* Kuvien valotuksen tasaaminen ei oikein onnistunut; ks. esimerkki alla, Hugin on ylempänä:


Kuvien välillä oli eroa parhaimmillaan viisi aukkoa, edes automaattivalotus harvoin vetää noin paljon pieleen. Tosin Huginkaan ei täydellinen ole, kuten oikeasta laidasta näkee.

* Objektiivin geometriavääristymien korjaus on ilmeisesti hyvin konservatiivinen, esim. Tokinan 12-24 f4 -lasilla kuvattu panoraama joka kohdistui hyvin Huginissa jättää paljon virheitä ICE:llä tehtäessä. Tämä vaivasi myös edellisversiota.
* Vinjetoinnin korjaus tuntuu toimivan.
* Videosta panoraaman teko ei tunnu toimivan, kokeilin pakkaamattomalla RGB32-AVI-tiedostolla ja Youtubesta ladatulla MP4-tiedostolla.
* Ei oikeastaan mitään mahdollisuuksia käsin kuvien sijainnin yms. säätöön jos automatiikka tekee jotain väärin. Tämä voi rajoittaa luovia mahdollisuuksia.

TL;DR: Erittäin nopea, ilmainen panoraamankasaussofta; jälki parempaa mitä edellisversiossa, jättää kuitenkin parantamisen varaa vähän joka osa-alueella.

2011-04-10

Makropanoraama telesentrisellä optiikalla

Tuli vastaan mielenkiintoinen keskustelu makropanoraamoista toteutettuna telesentrisellä optiikalla. Telesentrisen optiikan sisääntulopupilli on (liki) äärettömän kaukana eli parallaksivirheitä ei pääse juuri tulemaan, jujuna on se että objektiivin etuelementin täytyy olla kohdetta ja käytettävää apertuuria isompi. Pitäisi löytää jotain ohjeistusta niin voisi haksailla tuommoisen kasaan.

Esimerkkikuva.

2011-04-03

Huelightin D200 ICC-profiili, v4

Tarkoitettu Raw Therapeen kanssa käytettäväksi, toiminee muidenkin softien kanssa. Erona Raw Therapeen ja Dcraw'n perusprofiiliin on paremmat värit, eritoten oranssit ja ruskeat eli ns. ihon värit.

Lataa tai muunna seuraava base64 binääriksi ja tallenna: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Ota profiili käyttöön RT:n Color-välilehden ICM-kohdassa:

2011-04-01

Aprillipäivän haloilmiöt

Huomasin päivällä taivaalla yksinäisen 22 asteen halon ylläsivuavan ja jätin tilanteen tarkkailuun koska ilmeisesti ilmassa oli jonkin verran jääkiteitä halojen syntyä varten. Noin tuntia myöhemmin katsahtaessani taas taivaalle siellä loisti kirkas zeniitinympäristön kaari (ZYK), tavallinen 22 asteen halo, 22 asteen halon ylläsivuavat kaaret, 22 asteen halon sivuauringot, pala horisonttikaarta ja 46 asteen halo.

Zeniittikaari

Yllä kännykkäräpsy zeniitinympäristön kaaresta, 46 asteen rengas on samassa kuvassa. 22 asteen rengas ylläkohtaavineen näkyy kuvan alalaidassa.


Halos on Aprilr 1st 2011 in Finland


Halo show of 01-04-2011, a bit later in Finland

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...